Evolutie van opvattingen en concepten over natuurbehoud

Sosnowski was een uitstekende onderzoeker en expert in Poolse architectuur en baksteenconstructies uit het verleden. Hij vertegenwoordigde progressief wetenschappelijk denken op dit gebied. Het is aan hem dat de heropleving van inventarisatie- en onderzoeksactiviteiten moet worden toegeschreven, verzameling en wetenschappelijke studie van materiaal met betrekking tot de verificatie van enkele bewaarde monumenten, en vooral de opleiding van vele uitstekende restaurateurs.
Szyszko-Bohusz al binnen 1913 presenteerde hij zijn proefschrift, dat is samen te vatten in een zin: Het belangrijkste principe van behoud moet zijn om te streven naar het behoud van de oude en instortende delen van het monument, en eventuele toevoegingen moeten de geest van onze tijd weerspiegelen, samen met de nieuwste technologische prestaties.
De bovenstaande stelling is gewijzigd door Lauterbach. Volgens hem zou de meest rationele methode van monumentenzorg gebaseerd moeten zijn op wetenschappelijk materiaal en verbeterde technologie., de vorm van het monument kan niet worden gewijzigd of gemoderniseerd
Andere Poolse theoretici, onderzoekers en praktijkmensen vertegenwoordigden meer liberale opvattingen bij natuurbehoudactiviteiten. Bij het behoud en de versterking van historische substanties waren ze niet tegen de veranderingen, die moeten worden gemaakt vanwege culturele en beschavingsbehoeften, relatief om de stabiliteit en duurzaamheid van het gebouw te waarborgen. Alles wel, wat er moet worden toegevoegd of gewijzigd, het kon de historische kenmerken van het monument niet schenden en zou verre van vervalsing moeten zijn, terwijl zijn vorm duidelijk de tijd aangeeft, waarin het is gemaakt.
De hierboven gepresenteerde theorieën en opvattingen op het gebied van behoud van monumenten van bouw en architectuur in Polen moesten na de Tweede Wereldoorlog grondig worden herzien,
In jaar 1945 Jan Zachwatowicz (1900—1983) als algemeen restaurator bepaalt hij het programma en de regels voor het behoud van monumenten in de nieuwe werkelijkheid.
De auteur van het "Programma" neemt een standpunt in over architectonische monumenten die van bijzonder belang zijn voor de Poolse cultuur, die tijdens de vijandelijkheden zijn beschadigd of volledig zijn vernietigd, en ook naar deze toe, die opzettelijk werden vernietigd om nationale kenmerken uit te wissen of werden vernietigd als gevolg van onvoldoende zorg in het interbellum.

De basisstellingen van het besproken "Programma" kunnen als volgt worden geformuleerd:
— Konserwowane zabytki powinny odpowiadać współczesnym potrzebom życia, zonder zijn historische en artistieke waarden te verliezen. Om hun duurzaamheid te garanderen, moeten de gebruikte methoden grondig wetenschappelijk zijn en alle technische en constructieprestaties gebruiken.
— Zburzone zabytki powinny być odbudowane — jeśli potrzeba — od fundamentów, uit beschikbare materialen, met het herstellen van formulieren, die ze hadden, en het aanpassen van functies aan praktische bruikbaarheid.

Bovenstaande stellingen werden niet kritiekloos aanvaard. Het is begrijpelijk, dat ze in strijd zijn met hun opvattingen, vooral met orthodoxe theorieën die in andere economische en politieke omstandigheden worden geopperd. Momenteel echter, vele jaren na hun publicatie, dat, vanuit het oogpunt van bepaalde historische feiten en patriottische motieven, het "programma" terecht de richting heeft bepaald van natuurbehoudsactiviteiten in Polen tijdens de periode van wederopbouw van het land, omdat het grote publiek in de restauratie en wederopbouw van historische complexen in de oude stad een begrijpelijke vergoeding zag voor de geleden schade en verliezen.

Samenvattend de overwegingen over de theoretische aannames op het gebied van methoden voor monumentenzorg die in dit hoofdstuk worden aangehaald, moet worden vermeld, dat deze kwestie tot voor kort niet duidelijk was afgebakend. Het vaststellen van de gedragsregels op dit gebied is nog zeer moeilijk, omdat de criteria voor een groot deel een uitdrukking zijn van een specifiek wereldbeeld op het gebied van sociologische aspecten van cultuur. Ligt voor de hand, dat in deze discipline controversiële standpunten in het verleden met elkaar zijn gebotst, maar het moet worden opgemerkt, dat ze vandaag vertegenwoordigd zijn, ondanks de ontwikkeling van actiemethoden. Wel moet vermeld worden, dat ze in de gebouwen van conservatieprocedures hun extreme en doctrinaire standpunten verloren.

Laat een antwoord achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd *